Kategorier
Aktiviteter Gratis Grundskole Idræt

Kroppen i undervisningen

5
(2)

Der er en masse der peger hen imod, at bevægelse giver en positiv effekt på elevers læring. En undersøgelser har eks. vist, at kortvarig aktivitet på ca. 15. min for 0-4. klasses elever, hvor pulsen kommer op, gav dem mere koncentration og engagement i den efterfølgende boglige undervisning.

Der kommer hele tiden mere viden. Mere konkret viden findes der efterhånden mere og mere evidens for. Eks er det senest kommet frem, at “moderat aktivitet”(gang) i 20 min, giver en “effekt” i efterfølgende ca. 60 min i de kognitive funktioner og præstationer. Der er stadig uopklarede spørgsmål, men vi bliver heldigvis hele tiden klogere af forskningen.

Hvor høj skal pulsen eksempelvis være for at der opnås en “langtidsholdbar effekt” hos en elev? Skal aktiviteten placeres imellem det boglige eller skal det integreres? Hvor lang tid skal man bruge af undervisningsdagen på bevægelsesaktiviteter? Hvordan tilrettelægges skoledagen for udskolingselever mht. bevægelse, når pensum og eksamensstof også tænkes ind? Viden finder vi i forskningen nedenfor.

Der er stadig uopklarede spørgsmål, som årene fremover forhåbentlig kan være med til at opklare, så vi kan målrette indsatsen i skolen endnu bedre.

Filer:
Manglende vedhæftning

Vurdering

Skriv et svar